محمد امین امینی هرندی؛ مهدی رشیدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و استخراج ابعاد کلیدی و مولفههای شایستگی موردنیاز مدیران بازار سرمایه، تجزیهوتحلیل سیستمهای توسعه شایستگیهای این مدیران و نهایتاً ارائه مدل مفهومی شاخصهای مدیران بازار سرمایه بود. روش: این تحقیق به صورت آمیخته در دو بعد کیفی و کمی انجام شد که در بعد کیفی جامعه آماری نخبگان و متخصصان مرتبط ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و استخراج ابعاد کلیدی و مولفههای شایستگی موردنیاز مدیران بازار سرمایه، تجزیهوتحلیل سیستمهای توسعه شایستگیهای این مدیران و نهایتاً ارائه مدل مفهومی شاخصهای مدیران بازار سرمایه بود. روش: این تحقیق به صورت آمیخته در دو بعد کیفی و کمی انجام شد که در بعد کیفی جامعه آماری نخبگان و متخصصان مرتبط با رشته مدیریت در بازار بورس اوراق بهادار تهران بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم گیری برخوردار بودند این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب و در فرایند مصاحبه شرکت کردند و از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تعداد 26 نفر به عنوان مصاحبه شونده انتخاب شد و برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد و در بعد کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران فعال در بورس اوراق بهادار تهران که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 225 نفر مدیر بدست آمد و از طریق پزسشنامه دادهها جمعآوری گردید سپس با نرمافزار SPSS و SLS سوالات پژوهش تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بر این اساس پس از مطالعه ادبیات و تجزیه و تحلیل آماری مدل شایستگی مدیران بازار سرمایه شامل سه بعد و 26 مولفه بوده که بعد دانش و مهارت عمومی شامل مولفههای تفکر استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت تعارض، مدیریت دانش، تفویض اختیار، تصمیمگیری، یادگیری و توسعه فردی، نتیجهگرایی و مدیریت تغییر و تحول است، بعد دانش و مهارت تخصص شامل مولفههای مدیریت سیستمها و فرایندهای مالی، مدیریت برنامههای مالی استراتژیک، برنامهریزی مالی و بودجه بندی، ارزیابی سرمایهگذاری، تجزیه و تحلیل هزینه ـ منفعت، مدیریت هزینه و درآمد، ممیزی و حسابرسی و تضمین پاسخگویی مالی بوده و بعد فردی و شخصیتی شامل مولفههای مدیریت بر خود، اعتماد به نفس، برون گرایی، تفکر خلاق، اعتمادسازی، انعطافپذیری و سازگاری، تفکر سیستمی، اخلاق و تعهد میباشد.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بازار سرمایه و همچنین شایستگیهای مدیران برای موفقیت، مدل مذکور برای تصمیمگیرندگان و مشاوران بهمنظور انتخاب مدیران در بازار سرمایه کاربرد دارد.